لایف کوچینگ یعنی چه؟

لایف کوچینگ فرایندیست برای کمک به بالا بردن “کیفیت زندگی”.

این فرایند بر پایه همکاری میان مراجع و لایف‌کوچ برای تجزیه، تحلیل، و درک مسایل و چالش های زندگی، شناخت و به کارگیری توانایی ها، امکانات، و شرایط موجود و به دنبال آن، هدف گذاری، برنامه ریزی، تصمیم گیری و انتخاب راهکارهای مناسب برای رفع چالش‌ها، حل تعارضات، و بهبود کیفیت زندگی فردی، خانوادگی، و شغلی مراجع است. این همراهی و همکاری تا دستیابی به اهداف تعیین شده ادامه دارد. لازم به تاکید است که این فرایند شامل تجویز دارو، درمان، و یا جایگزین درمان نیست.

لایف کوچ همانند چراغی در مسیر پرفراز و نشیب زندگی، در شناخت راه و بی راه به ما کمک می کند تا با نگاهی دقیق و موثر خودمان و جهان اطرافمان را ببینیم و در دستیابی به اهدافمان موفق­تر عمل کنیم.

به تعریف فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (International Coach Federation)، “آنچه یک لایف‌کوچ انجام می دهد، همراهی با فرد در فرایندی خلاقانه و تفکر‌برانگیز به هدف شکوفایی توانمندی‌های نهفته در فرد است. توانمندی‌هایی فردی و حرفه‌ای که داشتن آنها در زندگی امروز با همه پیچیدگی‌ها و ابهاماتش برای همه لازم و ضروریست.” به عبارت دیگر، لایف‌کوچ به فرد کمک می‌کند تا گنجینه نهفته قابلیت‌ها و توانایی‌هایش را در درون خویش یافته و از آن در مسیر رشد و شکوفایی فردی و دستیابی به اهدافش استفاده کند. کوچینگ فرایندی درمانی نیست، بلکه فرایندی است به منظور دستیابی به حداکثر رشد فردی، موفقیت، رضایت، و لذت بیشتر از زندگی.

error: لطفاً به جای کپی کردن به اشتراک بگذارید